Preventieve conflicthantering

Spanning: een uiting van betrokkenheid  

Spanningen tussen mensen komen in elke organisatie voor. Ze kunnen afbrekend zijn door tegenstrijdige belangen, botsen van karakters of andere oorzaken. Daardoor kunnen situaties ontstaan die wederzijds irritatie en onbegrip opleveren. Vaak is dat vermoeiend en ondermijnt dit de samenwerking. 

Een paar voorbeelden uit onze praktijk:
  • Er is spanning in de samenwerking tussen 2 collega’s. In het begin onzichtbaar, maar sinds 3 jaar nemen ze andere collega’s mee in hun strijd. Met als gevolg dat iedereen er wat van vindt en twee kampen ontstaan.
  • In een MKB-bedrijf wordt verteld dat het team onderling ‘heel goed samenwerkt’. Het tegenovergestelde blijkt tijdens een gezamenlijke bijeenkomst; de één gunt de ander weinig (aandacht).
  • Een medewerker van een MKB bedrijf, dat door de crisis in zwaar weer zit, is gevraagd om nieuwe projecten binnen te halen. Na een jaar met goed resultaat aan de slag geweest te zijn voelt hij volstrekt geen waardering. Het is zijn directe collega die het moet ontgelden, ze krijgen het met elkaar aan de stok.

 

Voorkom mediation
Spanningen zijn opbouwend als ze gezien worden als bron van creatie. Zij zijn een weergave van betrokkenheid, diversiteit en passie waarmee je als bedrijf je voordeel kunt doen. Voorkomen van mediation doe je door spanning succesvol te benutten. Om zo een conflict, een burn-out of verzuim voor te zijn of in goede banen te leiden.

Hoe kun je spanning kantelen en vóór je laten werken?
Daarvoor hebben wij de expertise en tientallen jaren ervaring in huis. Wij kunnen dat in je organisatie inzetten in de vorm van:
  • Vraagbaak zijn
  • Maatwerktraining geven
Voor ondernemers, leidinggevenden en HRM-medewerkers.
Wil je onderzoeken waar jullie behoefte ligt in de aanpak van (te) spanningsvolle situaties binnen jouw organisatie? We komen graag bij jullie voor een vrijblijvend gesprek.