Omgaan met Weerstand

Weerstand: wie kent het niet? Weerstand komt vaak voort uit angst voor het onbekende, wanneer dingen anders gaan dan jij gewend bent ze te doen. Maar kan ook ontstaan als je je niet gehoord en gezien voelt. 

Weerstand kan afbrekend zijn en in de samenwerking leiden tot situaties die wederzijds irritatie en onbegrip opleveren. Vaak is dat vermoeiend en ondermijnt dit de samenwerking. 

Bouwsteen
Weerstanden zijn opbouwend als ze gezien worden als bron van creatie waarmee je als bedrijf je voordeel kunt doen. Door weerstand in goede banen te leiden kan een conflict, een burn-out of verzuim voorkomen worden. 

Een paar voorbeelden van afbrekende weerstand uit onze praktijk:
  • Twee medewerkers voelen weerstand naar elkaar. In het begin onzichtbaar, later viel het anderen ook op. Sinds 3 jaar nemen ze andere collega’s mee in de strijd die ontstaat. Met als gevolg dat iedereen er wat van vindt en twee kampen ontstaan.
  • Een medewerker van een MKB bedrijf, dat door de crisis in zwaar weer zit, is gevraagd om nieuwe projecten binnen te halen. Na een jaar met goed resultaat aan de slag geweest te zijn voelt hij weerstand omdat hij zich volstrekt niet gewaardeerd voelt. Het is zijn directe collega die het moet ontgelden, ze krijgen het met elkaar aan de stok.


Hoe kun je weerstanden kantelen en vóór je laten werken?

Daarvoor hebben wij de expertise en tientallen jaren ervaring in huis. Wij kunnen dat in je organisatie inzetten in de vorm van:
  • Vraagbaak zijn
  • Maatwerktraining geven
Voor ondernemers, leidinggevenden en HRM-medewerkers.
Wil je onderzoeken waar jullie behoefte ligt in de aanpak van weerstanden binnen jouw organisatie? We komen graag bij jullie voor een vrijblijvend gesprek.